Ułatwienia dostępu

Caritas Diecezji Opolskiej jest autonomicznym podmiotem prawa cywilnego i kościelnego. Na jej czele stoi miejscowy biskup ordynariusz. On mianuje działającego w jego imieniu dyrektora i wicedyrektora Caritas diecezjalnej. Caritas Diecezji Opolskiej działa na mocy własnego statutu, a jego siedzibą jest miasto Opole.

W skład Caritas Diecezji Opolskiej wchodzą:

Pomoc Caritas Diecezji Opolskiej jest realizowana zarówno przez ogniwa jej struktury jak i przez wyspecjalizowane placówki.

Poniżej przedstawiono poszczególne placówki wg kategorii.

Na terenie diecezji opolskiej Caritas prowadzi trzy Warsztaty Terapii Zajęciowej dla osób niepełnosprawnych:

1. KLUCZBORK

46-200 Kluczbork, ul. Katowicka 9
tel.: 77/ 418 41 51
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
www.wtz-kluczbork.pl

2. NYSA

48-303 Nysa, ul. Grodkowska 26
tel.: 77/ 433 24 64
fax: 77/ 435 28 27
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
https://www.facebook.com/Warsztat-Terapii-Zajęciowej-przy-Caritas-Diecezji-Opolskiej-Rejon-Nysa-1505363489722646/

3. STARE SIOŁKOWICE

46-083 Stare Siołkowice, ul. Piastowska 28
tel./fax: 77/ 469 24 32
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
https://www.facebook.com/wtzsiolkowice/
Działalność WTZ w Starych Siołkowicach 2010/2011. Zapraszamy.

Centrum Rehabilitacji dla Dzieci im. ks. bpa Józefa Nathana
45-367 Opole, ul. Mickiewicza 5
Tel.: 77/ 453 65 59
Fax: 77/ 454 75 72


Centrum Rehabilitacji dla Dzieci posiada status NZOZ-u.
Centrum prowadzi działalność z zakresu rehabilitacji społecznej oraz oświatowo-wychowawczej. Atutem placówki jest jej interdyscyplinarny charakter łączący działalność oświatową, wychowawczą, opiekuńczą, z zakresu rehabilitacji społecznej i leczniczej.
Rehabilitacja dzieci i młodzieży niepełnosprawnej w Centrum Rehabilitacji dla Dzieci ma charakter ciągły i prowadzona jest od 1997 roku. Zabiegi odbywają się codziennie od poniedziałku do piątku, w godzinach od 7:30 do 17:00. Wykonywane są przez 10 rehabilitantów. W roku 2004 Centrum przyjęło 5.501 pacjentów, udzieliło 1.188 porad rehabilitacyjnych oraz przeprowadziło 33.494 zabiegi rehabilitacyjne.

Razem w latach 2002 - 2004 Centrum przyjęło 18.047 pacjentów, którym udzielono 4.230 porad rehabilitacyjnych i wykonano 82.790 zabiegów rehabilitacyjnych.
Rehabilitacja przeprowadzana jest na zlecenie lekarza specjalizacji rehabilitacji medycznej i obejmuje zabiegi z kinezyterapii (m.in. metodą Vojty i NDT - Bobath), hydroterapii, fizykoterapii i światłolecznictwa.

Prowadzone są także ćwiczenia grupowe W. Sherborne i SI oraz ćwiczenia metodą Knilla.
Zgodnie z kontraktem z Narodowym Funduszem Zdrowia, wszystkie zabiegi rehabilitacyjne posiadają skalę punktową. W comiesięcznych sprawozdaniach wykazywana jest ilość wykonanych punktów rehabilitacyjnych i ich wartość. Finansowanie z NFZ ograniczone jest do wysokości zakontraktowanej ilości punktów. Ze względu na dużą liczbę pacjentów wymagających rehabilitacji, przekroczenia miesięcznego limitu punktów rehabilitacyjnych i porad lekarza rehabilitacji medycznej mają miejsce każdego miesiąca. Zabiegi ponad limitowe wykonywane są nieodpłatnie.
W 2004 r. wykonano 175.759 punktów rehabilitacyjnych.
Zajęcia rehabilitacyjno-rewalidacyjne pozwalające nabywać i rozwijać umiejętności z zakresu samoobsługi, czynności dnia codziennego, koordynacji wzrokowo - ruchowej, prowadzone są grupowo i indywidualnie w oddziale dziennym (tzw. przedszkolu rehabilitacyjnym). Oddział posiada możliwość przyjęcia do 22 dzieci w wieku od 3 do 10 lat. Rodzice tych dzieci mogą wykonywać swoją pracę zawodową oraz poświęcać swój czas pozostałym członkom rodziny. Ilość zrealizowanych osobodni w 2004 r.wyniosła 2.527.
Średnio w miesiącu z oddziału dziennego korzysta 20 dzieci niepełnosprawnych, które nie są przyjmowane do przedszkoli ze względu na niepełnosprawność oraz brak możliwości rehabilitacji i rewalidacji w tych placówkach. Dzieci kończące pobyt w oddziale dziennym (w wieku 7 lub 10 lat) są usamodzielnione na miarę możliwości i przygotowane do podjęcia nauki w szkole podstawowej w formie wskazanej przez poradnie psychologiczno - pedagogiczną. Ich kontakt i integracja ze społecznością rówieśników mają większe szanse powodzenia. W trakcie pobytu na oddziale wykonuje się procedury terapeutyczne takie jak: ćwiczenia samoobsługi, terapia w czynnościach dnia codziennego, terapia zajęciowa, muzyczna i rekreacyjna, grupowa, ćwiczenia wymowy, edukacja specjalna, psychoterapia.

Pacjentami oddziału opiekuje się wykwalifikowany personel w ilości: 1 etat oligofrenopedagoga, 2 etaty terapeutów zajęciowych, 3 etaty pielęgniarek - łącznie 5,5 etatu. Taki wymiar zatrudnienia zapewnia opiekę i terapię na dobrym poziomie. Indywidualne zajęcia rewalidacyjne realizowane są przez oligofrenopedagoga i terapeutę zajęciowego.
Czas trwania terapii wynosi 30 min. Z terapii pedagogicznej korzystają pacjenci z oddziału dziennego i ambulatoryjni, a z terapii prowadzonej przez terapeutów zajęciowych korzystają wyłącznie dzieci z oddziału dziennego.
Liczba przyjętych dzieci i przeprowadzonych zajęć przez oligofrenopedagoga i terapeutki zajęciowe w 2004 r. wyniosła 4.138 terapii.
Wszystkie zajęcia terapeutyczne i rehabilitacyjne były realizowane stale, a każda nieobecność pracownika wynikająca z tytułu urlopu czy zwolnienia lekarskiego nie powodowała zawieszenia terapii. Obowiązki te przejmowali inni pracownicy zatrudnieni na stanowiskach równorzędnych. Zastępstwa te nie miały wpływu na poziom świadczonych usług, ani nie dezorganizowały porządku dnia rodziców bądź opiekunów dzieci.

Oprócz zajęć terapeutycznych, prowadzone są zajęcia edukacyjne obejmujące program przedszkolny i klasy O", przygotowujący dzieci do nauki szkolnej.
Zajęcia grupowe klasy O" odbywają się 3 razy w tygodniu po 2 godziny lekcyjne, co w skali miesiąca wynosi 12 godzin. Zajęcia te prowadzone są przez pedagoga specjalnego przygotowanego do edukacji dzieci specjalnej troski i posiadającego kwalifikacje do nauczania klasy 0". Ze względu na trudności manualne i intelektualne niektórych dzieci, w zajęciach tych bierze udział terapeuta zajęciowy, pomagając wykonywać trudniejsze zadania oraz wykonywać ćwiczenia polecone przez pedagoga w ramach zadania domowego. Oprócz zajęć grupowych, które uczą dzieci przyszłych kontaktów społecznych w klasie szkolnej, prowadzone są także zajęcia edukacyjne indywidualne z dziećmi mającymi kłopoty z realizacją programu w grupie. W trakcie tych zajęć usprawniane są funkcje szczególnie zaburzone, których nie można usprawniać w grupie. Dzieci z deficytami ruchowymi i zaburzeniami koordynacji wzrokowo - ruchowej uczą się pisać na komputerze i korzystają z różnorodnych programów komputerowych w ramach zajęć indywidualnych z pedagogiem i terapeutą zajęciowym. Na zajęciach indywidualnych realizuje się program obejmujący analizę i syntezę wzrokową, słuchową, usprawnia się umiejętności matematyczne oraz te, które będą niezbędne w nauce szkolnej. Wysiłek terapeutów skierowany jest na złagodzenie negatywnych relacji w sytuacji kontaktu dziecka z rzeczywistością. Zajęcia edukacyjne indywidualne prowadzone są równolegle z zajęciami grupowymi i stanowią kontynuację edukacji szkolnej. Prowadzone są ona przez pedagoga i terapeutki zajęciowe. Odbywają się 2, 3 razy w tygodniu po 30 - 45 minut. Wszystkie zajęcia edukacyjne realizowane są przez cały rok kalendarzowy.

Oprócz wymienionych zajęć rehabilitacyjno - rewalidacyjnych, prowadzona jest terapia logopedyczna dla dzieci, które jej wymagają. W tym zakresie w roku 2004 przeprowadzono 1.288 zajęć logopedycznych.
Od 20.10.2005 r. Centrum Rehabilitacji dla Dzieci posiada certyfikat systemu zarządzania jakością ISO 9001:2000.

Od 1. stycznia do 31. grudnia 2016 r. Caritas Diecezji Opolskiej realizuje w placówce - Środowiskowa Świetlica Samopomocy „Nadzieja” w Raciborzu przy ul. Kozielskiej 65 projekt pn. „Samodzielnym być - w pełni zaczynasz żyć”. Projekt współfinansowany jest przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON).
Celem projektu są działania mające na celu zwiększenie samodzielności, podniesienie poziomu zaradności życiowej, sprawności psychofizycznej oraz przystosowanie do funkcjonowania społecznego w środowisku 21 osób niepełnosprawnych (upośledzonych umysłowo i chorych psychicznie). Uczestnicy projektu przyjmowani są na podstawie orzeczenia o stopniu niepełnosprawności oraz skierowania od lekarza psychiatry/neurologa.
W ramach projektu zaplanowano zajęcia w następujących pracowniach:

1.    Pracownia gospodarstwa domowego
Zajęcia w tej pracowni mają na celu kształtowanie i rozwój umiejętności pozwalających na właściwe funkcjonowanie beneficjentów w życiu codziennym.
Podczas zajęć beneficjenci uczą się:

  • różnych sposobów przyrządzania potraw i układania prostych jadłospisów
  • estetycznego i prawidłowego nakrywania do stołu oraz posługiwania się sztućcami
  • właściwego zachowania się przy stole
  • gospodarowania i przeznaczania do przydatności posiadanych artykułów i produktów żywnościowych
  • zasad korzystania z urządzeń kuchennych oraz sprzętu AGD oraz przestrzegania zasad BHP.

W trakcie zajęć beneficjenci nabywają również umiejętności:

  • dokonywania zakupów, planowania i gospodarowania oszczędnościami i poznawania wartości pieniądza.

W ramach zajęć beneficjenci wykonują różne prace, niezbędne w prowadzeniu gospodarstwa domowego; uczą się sprzątania, prania, prasowania, odkurzania itp.
Potrawy przygotowane w ramach pracowni gospodarstwa domowego uświetniają różne uroczystości organizowane przez Środowiskową Świetlicę Samopomocy jak: śniadanie wielkanocne, spotkanie Wigilijne, Dzień Sportu, Dzień Chorego, spotkania z rodzicami, urodziny beneficjentów itp.

2.    Pracownia inicjatyw twórczych
W pracowni inicjatyw twórczych beneficjenci mają możliwość wyrażania swoich przeżyć i zmysłu artystycznego, jak również kształtowania i rozbudzania estetycznego postrzegania świata, w formie swobodnej ekspresji za pomocą technik z zakresu:

  • malarstwa i rysunku (wykorzystując różnego rodzaju farby, pastele, kredki, tusze, kredy, węgiel itp.) poprzez malowanie obrazów, rysowanie, szkicowanie, malowanie na szkle i ceramice
  • zdobnictwa i dekoratorstwa poprzez:
  • metodę decoupage na różnych powierzchniach
  • odlewy gipsowe
  • elementy florystyki- tworzenie stroików okolicznościowych w różnych kompozycjach przestrzennych
  • tworzenie obrazów metodą collage
  • wykorzystanie darów natury w sztuce
  • metody łączenia różnych technik - malowanie i ozdabianie drewna
  • zajęcia plenerowe.

Planowanie techniki dostosowane jest do zainteresowań beneficjentów. W ramach zajęć beneficjenci mają możliwość uczestnictwa w plenerach plastycznych, wystawach, konkursach, zapoznania się z pracą w warsztacie artystycznym (rękodzielniczym), w kwiaciarniach itp.

3.    Pracownia rękodzieła z elementami krawiectwa
W ramach terapii prowadzonej w tej pracowni beneficjenci nabywają umiejętności, które są pomocne w prostych pracach krawieckich w domu tj.:

  • szycie maszynowe (obsługa maszyny - wiadomości podstawowe)
  • nauka zszywania dwóch rozprutych kawałków materiału ręcznie lub na maszynie
  • wykańczanie tkanin przy użyciu maszyny (obrusy, ściereczki, itp.)
  • nauka prostego szycia ręcznego (cerowanie, fastrygowanie)
  • estetyczne naszywanie guzików.

Beneficjenci mają możliwość zapoznania się z:

  • techniką haftu krzyżykowego, metodą filcowania na sucho i mokro, metodą wykonywania obrazków styropianowo-materiałowych itp.

Podczas zajęć w pracowni wykonują również:

  • różnego rodzaju prace z plasteliny, masy solnej, modeliny
  • kartki okolicznościowe, prace z papieru o różnej fakturze.

Naprawa odzieży, umiejętność haftowania, czy wyplatania wikliny papierowej to czynności, które ułatwią nie tylko samodzielne funkcjonowanie, ale pozwolą również zaistnieć twórczo w społeczeństwie. Beneficjenci mogą korzystać z czasopism tematycznych; odbywać się będą również zajęcia plenerowe.

4.    Pracownia multimedialna
Na zajęciach w tej pracowni beneficjenci mają możliwość zapoznania się z obsługą komputera poprzez naukę:

  • podstawowych czynności związanych z obsługą komputera
  • korzystania z edytorów tekstu: Word, Open Office oraz programu graficznego Paint
  • korzystania z Internetu
  • multimedialnych programach edukacyjnych
  • zgrywania danych na CD, DVD, pendrive
  • korzystania z urządzeń typu: drukarka, skaner, głośniki, mikrofon, aparat fotograficzny, sprzęt RTV
  • obsługi bindownicy i gilotyny do papieru.

5.    Pracownia umiejętności społecznych i edukacji
Głównym celem w pracowni umiejętności społecznych i edukacji jest przygotowanie beneficjentów do radzenia sobie w normalnych sytuacjach życia codziennego.
Beneficjenci mają możliwość uczestniczenia w zajęciach z zakresu:

  • nabywania umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów.

W ramach zajęć poruszany jest temat zachowań i relacji w grupie, omawiane są sposoby komunikacji międzyludzkiej. Przedmiotem zajęć jest również omówienie ról społecznych, jakie spełniają poszczególne osoby oraz zachowania, jakie towarzyszą w życiu codziennym np. wizyta w urzędzie, w czasie zakupów, u lekarza, w środkach komunikacji publicznej, w instytucjach kultury.
Zaradności osobistej i samoobsługi.
W ramach tych zajęć realizowany jest trening nauki higieny poprzez nabywanie, rozwijanie i podtrzymywanie w zakresie podstawowym czynności dnia codziennego koniecznych do samodzielnej egzystencji.
Umiejętności edukacyjnych.
Na tych zajęciach beneficjenci nabywają, rozwijają i podtrzymują umiejętność pisania podań, wypełniania druków, adresowania kopert, poprawnego pisania z uwzględnieniem zasad ortografii i interpunkcji.
Nabywania umiejętności technicznych poprzez naukę korzystania z narzędzi stolarskich.
Trening orientacji.

Podczas zajęć beneficjenci będą nabywać, utrwalać i podtrzymywać umiejętności związane z nauką ustalania bieżącej daty, rozróżniania pór roku, pory dnia itp.
Zachowań prozdrowotnych.
Celem profilaktyki jest wychwycenie nieprawidłowych nawyków i szkodliwego stylu życia oraz zapobieganie chorobom.
Zapoznanie się z zasadami funkcjonowania i korzystania z miejsc użyteczności publicznej w mieście np. poczta, punkty usługowe, bank.

6.    Pracownia zoologiczno - przyrodnicza
W pracowni zoologiczno - przyrodniczej beneficjenci uczą się opiekuńczości i obowiązkowości poprzez hodowlę zwierząt i roślin a także:

  • naukę zasad ogrodnictwa poprzez uprawianie działki
  • planowania i dokonywania zakupów (karma dla zwierząt, rośliny, nasiona, nawozy, narzędzia), wykonywania prac porządkowych wokół budynku Świetlicy.

7.    Pracownia ekologiczna
Zajęcia w pracowni ekologicznej maja na celu uświadomienie podopiecznym jak ważne jest dbanie o środowisko naturalne, jak negatywny wpływ ma postęp cywilizacji na nasze życie i przyrodę. Zajęcia dotyczą:

  • wiedzy na temat współczesnej ekologii
  • nauki systematycznego wdrażania zasad ekologii w codzienne życie np. poprzez oszczędzanie wody i prądu
  • nauki segregacji śmieci, zapoznania się z pojęciem recyklingu
  • kształtowania postaw proekologicznych itp.

8.    Zajęcia kulturalno- rekreacyjne
Program zajęć kulturalno - rekreacyjnych jest dostosowany do możliwości, oczekiwań, a także do indywidualnych zainteresowań beneficjentów. Organizowane zajęcia pozwolą na wykorzystanie tkwiącego w nich potencjału rozwojowego, wiedzy i umiejętności.
W ramach zajęć planuje się:

  • edukację i rozwijanie logicznego myślenia poprzez różnego rodzaju pogadanki
  • organizację gier i zabaw ruchowych, tańca, rozrywek umysłowych
  • spacery rekreacyjne, poznawcze, tematyczne, relaksacyjne
  • wyjazdy na wycieczki, pikniki, zwiedzanie zabytków, wyjścia do muzeum, bibliotek, kina
  • wyjścia na obiekty sportowe (kręgielnia, siłownia, mini golf, sala gimnastyczna) itp.

9.    Zajęcia z muzykowania
Na zajęciach z muzykowania beneficjenci uczą się jak sobie radzić ze stresem i innymi negatywnymi emocjami, które niejednokrotnie potrafią paraliżować podejmowane działania. Zajęcia w pracowni prowadzone są w formie muzykowania:

  • biernego, podczas którego jest odtwarzana specjalnie przygotowana muzyka dla uzyskania uspokojenia, odwrócenia uwagi i zorganizowania czasu wolnego (muzyka relaksacyjna, poważna, z odgłosami natury)
  • czynnego poprzez naukę prostych tekstów piosenek, muzykowanie na instrumentach muzycznych: grzechotkach, trójkątach itp., elementy rytmiki, gry, konkursy i zabawy taneczno- muzyczne oraz zagadki muzyczno- dźwiękowe, przygotowanie do występów, uroczystości oraz przedstawień.

10.    Zajęcia z biblioterapii
Podczas zajęć w ramach biblioterapii beneficjenci mają okazję zapoznać się z ciekawymi pozycjami książkowymi (baśnie, bajki, opowiadania, wiersze, prasa, audiobooki) dostosowanymi do ich możliwości intelektualnych.

11.    Zajęcia teatralne
Teatr jest szkołą życia. Podczas zajęć teatralnych beneficjenci mają możliwość wyzwolenia swojego potencjału twórczego poprzez odgrywanie i wcielanie się w role teatralne, poprzez które mogą wyrazić emocje i uczucia gestem, mimiką i ruchem.

12.    Społeczność terapeutyczna
Codzienne spotkania beneficjentów i terapeutów odbywają się we wspólnym kręgu. Tutaj  następuje wzajemne powitanie, sprawdzenie listy obecności, obserwacja stanu pogody i zmian zachodzących w środowisku, omówienie spraw aktualnych, szczególnie absorbujących beneficjentów, omówienie bieżących wiadomości z kraju i ze świata,  kontrola prac domowych, ustalenie razem z beneficjentami przebiegu pracy w ciągu dnia.
W ramach zajęć społeczności terapeutycznej beneficjenci biorą udział również w treningu motywacyjnym.

13.    Kinezyterapia z masażem
Kinezyterapia to leczenie ruchem i gimnastyka ruchowa. Dzięki ruchowi wpływamy pozytywnie na cały organizm beneficjenta jego ciało i ducha. W ramach zajęć rehabilitacyjnych oprócz całego wachlarza ćwiczeń, gier, zabaw i zajęć sportowo - rekreacyjnych prowadzimy dodatkowo fitness przy muzyce, aby jeszcze bardziej usprawnić organizm beneficjentów. Ważnym elementem w rehabilitacji jest masaż.
Zajęcia w ramach projektu prowadzone są przez trzech terapeutów zajęciowych oraz fizjoterapeutę.

Zajęcia dla uczestników projektu odbywają się przez 11 miesięcy w roku, z wyłączeniem sierpnia, który jest dla uczestników miesiącem wakacji.
Beneficjenci ostateczni projektu pochodzą z powiatu raciborskiego (woj. śląskie), głubczyckiego i kędzierzyńsko- kozielskiego (woj. opolskie), w podziale na gminy:

  • 3 osoby z gminy Racibórz
  • 4 osoby z gminy Krzanowice
  • 5 osób z gminy Krzyżanowice
  • 1 osoba z gminy Rudnik
  • 3 osoby z gminy Pietrowice Wielkie
  • 4 osoby z gminy Kietrz
  • 1 osoba z gminy Cisek

Uczestnicy spoza Raciborza w liczbie 16 osób dowożeni są i odwożeni codziennie dwoma busami.

Zajęcia odbywające się w ramach projektu mają na celu nabywanie, rozwijanie i podtrzymanie podstawowych umiejętności społecznych, psychicznych i rozwojowych uczestników Świetlicy.

Fundusze Europejskie Banner

Caritas Diecezji Opolskiej działając w szczególności na rzecz osób w trudnej sytuacji życiowej wykorzystuje różnorodne źródła finansowania. Fundusze unijne: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego i Europejski Fundusz Społeczny umożliwiają, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014-2020, uzyskanie zasobów na przedsięwzięcia mające na celu poprawienie jakości życia w regionie. Caritas stara się aktywnie pozyskiwać te środki i, przy znacznym udziale własnego wkładu finansowego, realizuje ważne projekty, które przez długie lata służyć będą wszystkim potrzebującym.

Licznik odwiedzin